نیروگاه بازیافت حرارت از طریق سیکل آلی رانکین (ORC)

نیروگاه بازیافت حرارت از طریق سیکل آلی رانکین

بازیافت حرارت از طریق سیکل آلی رانکین (ORC) برای دماهای متوسط و پایین بسیار مناسب است و در آن به‌جای سیال آب از سیالات آبی همانند تلوئن، پنتان، سیلیکون دریل و … که نیاز به سوپرهیت شدن ندارند استفاده می‌شود. این قابلیت عملکرد در دما و فشار پایین را امکان‌پذیر نموده است.

در این فرآیند از توربین بخار، ژنراتور، به‌وسیله بازیافت و کندانسور و پمپ‌های تغذیه استفاده می‌شود.

تکنولوژی سیکل آلی رانکین (ORC) جزو تکنولوژی‌های موردپذیرش جهت قراردادهای خرید تضمینی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) بوده و برای خرید انرژی تولیدی آن قراردادهای تضمینی ۲۰ ساله با سرمایه‌گذاران منعقد می‌گردد.

نیروگاه بازیافت حرارت از طریق سیکل آلی رانکین

با توجه به امکان نصب این تکنولوژی در صنایع و سیکل تولیدی مداوم صنایع و امکان تولید ۲۴ ساعت در روز و هفت روز هفته، حجم توان تولیدی در قیاس با سایر منابع انرژی تجدید پذیر و پاک مقداری قابل‌توجه است که بیانگر توجیه اقتصادی بسیار زیاد این پروژه‌ها می‌باشد.

ازجمله مزایای دیگر این نوع پروژه‌ها تولید برق در محل مصرف است که امکان بهره‌برداری صنایع به‌صورت مستقل از شبکه برق سراسری و امکان تولید و مصرف همزمان انرژی الکتریکی و یا به‌اصطلاح خود تأمین را فراهم و صنایع را از خاموشی‌های ناشی از کمبود برق در فصول پیک شبکه سراسری مصون می‌دارد.

نکته مهم دیگر آن است که جهت تشویق سرمایه‌گذاران بخش صنعت قیمت توان تولیدی با نرخ مناسب بین ۲۹۰۰ تا 3500 ریال به ازای هر کیلووات ساعت انرژی تولیدی که حدود 6 برابر انرژی خریداری‌شده صنایع است.

صنایع سیمان، فولاد ، اکوسیستم، پتروشیمی، صنایع پالایشگاهی و صنایع غذایی ازجمله صنایع مستعد این تکنولوژی می‌باشد. در جدول ذیل صنایع مستعد ارائه‌شده‌اند.

نیروگاه بازیافت حرارت از طریق سیکل آلی رانکین

برای بررسی اینکه آیا صنعت شما پتانسیل این نوع تکنولوژی را دارد با ما تماس بگیرید.

کارشناسان ما شمارا یاری خواهند نمود.