تولید همزمان برق و حرارت (chp)

تولید همزمان برق و حرارت (CHP) Combined Heat & Power:
در صورت استفاده از موتورهای گازسوز جهت تولدی برق، این امکان وجود دارد که از گرمای حاصل از این نوع موتورها برای استفاده در سایر مصارف بهره برد.
در صورت استفاده از این تکنولوژی یعنی تولید همزمان برق و حرارت (CHP) Combined Heat & Power گرمای حاصل از کارکرد موتور-ژنراتور برای کاربردهای مختلف قابل‌استفاده می‌باشد. این گرما را می‌توان به‌صورت آب گرم، بخار، روغن داغ و یا هوای گرم در تمامی کاربری‌های مختلف ازجمله صنایع، ساختمان‌ها، گلخانه‌ها، مراکز تجاری، فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و … مورداستفاده قرار داد. در زیر فرآیند این نوع تولید همزمان که تا 40% موجب افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف انرژی است، نشان داده‌شده است.

 

 

مزایای تولید همزمان برق و حرارت (CHP):
– راندمان بسیار بالا
– هزینه انرژی بسیار پایین، انرژی حرارتی رایگان
– امکان بهره از منافع عقد قراردادهای خرید تضمینی مولدهای مقیاس کوچک
– سوخت رایگان
– کاهش آلایندگی

منابع حرارتی موتورهای گازسوز در تولید همزمان برق و حرارت (CHP):
1. گرمای بدنه موتور (Engine Jacket)
2. گرمای روغن خنک‌کننده (Engine Lubrication Oil Cooling)
3. مرحله اول هوای ورودی به اینتر کولر (First Stage Air Intake Intercooler)
4. گاز خروجی اگزوز موتور- ژنراتور (Engine Exhaust Gases)
5. حرارت تشعشعی موتور- ژنراتور، مرحله دوم اینترکولر(Engine Generator Radiated Heat Second Stage Intercooler)
موارد 1، 2 و 3 عموماً از طریق مبدل‌های صفحه‌ای و سیال آب با دمای بین 70 تا 90 درجه مورداستفاده قرار می‌گیرد.
گاز خروجی اگزوز موتور- ژنراتورهای گازسوز دمایی بین 400 تا 500 درجه سانتی گراد دارد و از آن برای مصارف تولید آب گرم و بخار بهره برده می‌شود. برای استحصال این حرارت عموماً به‌صورت مستقیم از بویلرهای تلفات حرارتی و یا اگزاست بویلرها استفاده می‌شود. در مواردی بر اساس نیاز سایت امکان سری کردن آب گرم تولیدی در مراحل 1، 2 و 3 و تبدیل آن به بخار و یا افزایش دمای آب برای استفاده‌های جانبی نیز وجود دارد.
از گرمای تولیدی اگزوز می‌توان در سیکل‌های آلی رانکین (ORC) Organic Rankine Cycle بهره جهت و به تولید مجدد توان الکتریکی از گرمای خروجی اگزوز اقدام نمود. این نوع تولید انرژی در دسته انرژی‌های پاک دسته‌بندی می‌شود که در حال حاضر از سوی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) موردپذیرش نمی‌باشد.
کاربردهای تولید همزمان برق و حرارت:
استفاده از گرمای تولید بسیار وسیع است و تقریباً در هر نوع استفاده‌ای که از حرارت، خصوصاً آب گرم و بخار اشباع و کم‌فشار (کمتر از 10 بار فشار) قابل‌استفاده است. ازجمله کاربردهای آن می‌توان به استفاده از حرارت در مراکز تجاری، مراکز مسکونی، بیمارستان‌ها، صنایع نساجی، صنایع چوب، کاغذ، صنایع غذایی و گلخانه‌ها نام برد.
راندمان سیستم تولید همزمان برق و حرارت (CHP):
مفهوم راندمان در سیستم‌های تولید همزمان برق و حرارت نسبت انرژی خروجی به انرژی ورودی است. انرژی خروجی شامل انرژی الکتریکی و انرژی حرارتی و انرژی ورودی، انرژی حاصل از احتراق گاز طبیعی است. در شکل زیر راندمان نمایش داده‌شده است.

 

 

H1: گرمای اینتر کولر
H2: گرمای روغن
H3: گرمای آب بدنه موتور
H4: گرمای گاز اگزوز
برای اینکه از میزان کارآیی این سیستم در صنعت، ساختمان و … خودتان مطلع شود، می‌توانید با ما تماس بگیرید،
همچنین جهت کسب اطلاعات کامل‌تر به بخش دانلود مراجعه فرمایید.